Ei enää vain pelkkä yksi rikosepäily
Kaksi kuukautta sitten, kesäkuussa 2020 jouduimme tuomaan julki Haapamäen Museoveturiyhdistykseen kytkeytyvän rikosepäilyn. Julkistimme asian, koska yhdistyksen sisällä sitä ei voinut käsitellä: hallitus esti tilanteen ottamisen kevätkokouksen asialistalle ja näin pimitti vakavan rikosepäilyn jäseniltä.
Tämän jälkeen on tapahtunut paljon, ja yhdistyksen toiminnasta on paljastunut muitakin ongelmia.
Yhdistyksen toiminnantarkastajat ovat kesken tarkastusvuoden ryhtyneet selvittämään useita asioita, kuten yhdistyksen taloudenhoitoa. Yksi yhdistyksen toiminnantarkastaja teki heinäkuussa poikkeuksellisen, julkisen ulostulon, jossa hän kehotti yhdistystä toimimaan laillisesti ja puuttumaan ongelmiin.
Taloustilanne on ollut heikko jo ennen epidemian vaikutuksia, ja yhdistys elää velkarahalla, jota on otettu mm. puheenjohtajalta. Toiminnantarkastajat tutkivat, onko velat otettu asianmukaisesti ja löytyykö jokaisesta lainasta hallituksen päätös.
Toiminnantarkastajat ovat ryhtyneet selvittämään myös, miksi viime vuonna hyväksyttyä Pitkän tähtäimen suunnitelmaa ei ole edistettu yhdistyksessä mitenkään.
Myös muuta on tapahtunut.
- Heinäkuussa 2020 erosi tehtävästään yksi hallituksen jäsen, joka katsoi, ettei voi enää jatkaa takuumiehenä nykyisen hallituksen menettelytavoille.
- Yksi yhdistyksen aktiivijäsen on toimittanut poliisille laajan materiaalin kokemastaan jatkuvasta kiusaamisesta, johon on kytkeytynyt myös yhdistyksen hallituksen jäseniä. Poliisi aloitti tutkinnan heinäkuussa 2020.
- Yhdistyksen hallitus on rikkonut tänä vuonna useita kertoja sekä Yhdistyslakia että sen alaisia yhdistyksen sääntöjä. Kokouksissa on ollut Yhdistyslain 37§ tarkoittamia esteellisiä käsittelemässä asioita, joihin liittyy heidän oma yksityinen etunsa.
- Varoituksia on yritetty jakaa yhdistyksen sääntöjen vastaisilla menettelytavoilla, mihin toiminnantarkastajat ovat joutuneet puuttumaan.
- Osa tänä kesänä tehdyistä jäsenhakemuksista on erilaisista syistä jäänyt hyväksymättä.
Kaiken tämän jälkeen on hallitus ilmoittanut yhdessä turvallisuusjohdon kanssa laativansa yhdistykselle eettiset ohjeet. Hallitus on täysin väärä taho neuvomaan muita eettisissä menettelytavoissa.
Mistä tällainen epänormaali meno kumpuaa?
Yhdistyksen toiminnasta on lähtenyt viime vuosina useita vastuuhenkilöitä syynä yhdistyksen toimintakulttuuri. Lisäksi on hiljaisuudessa väistynyt lukuisia tunnettuja ja arvostettuja talkooihmisiä. Yhdistyksellä on valtava kalustomassa, mutta ihmisvuodon takia tekijäresurssit samalla tai huonommalla tasolla kuin kymmenen kertaa pienemmillä toimijoilla.
Yhdistyksen juna-ajelut ovat enää muutaman rautatieläisen varassa. Mm. monet veturinkuljettajat kieltäytyvät ajoilta yhdistyksen kulttuurin takia.
Tällainen virta ulospäin on täysin epänormaalia, ja vastuullinen yhdistys ryhtyisi selvittämään, mistä se johtuu. Yhdistyksen sisäpiirille muuttoliike ilmeisesti sopii, koska elämää voi jatkaa entistä homogeenisemmalla joukolla.
Pelaamista, syrjäyttämistä, huhuja
Kun tutkitaan yhdistyksen historiaa, voidaan nähdä, kuinka ihmisten hallinta toimii. Samat kuviot toistuvat jopa vuosikymmenestä toiseen.
Ei-toivotuista lasketaan tahallisesti liikkeelle tunteita herättäviä huhuja, joissa he ovat mm. jollakin tavalla turmelleet yhdistyksen omaisuutta. Näin on tehty nyt meistäkin, ja jotkut toistelevat niitä maailmalla totuutena. Olemme esimerkiksi heittäneet roskiin veturien ohjekirjoja.
Ihmisiä syrjäytetään heiltä kysymättä. Viimeksi helmikuussa 2020 hallitus siirsi ennalta ilmoittamatta vastuutehtävistään sivuraiteelle kaksi henkilöä.
Ihmisiä käytetään hyväksi torjumaan epämieluisia hankkeita. Kun jotain demokraattisesti tehtyä päätöstä aletaan museovarikolla toteuttamaan, yhtäkkiä kyseisen hankkeen tielle on nimitetty uusi vastuuhenkilö, jonka avulla koko hanke haudataan. Mitään puhetta tällaisen vastuuhenkilön tarpeesta ei sitä ennen ole ollut.
Päätöksiä voidaan vesittää myös olemalla edistämättä niitä mitenkään, jos ne eivät miellytä. Tästä on esimerkkinä vuonna 2019 hyväksytyn Pitkän tähtäimen suunnitelman kohtalo.
Myös kiusaamista on esiintynyt jo pitkään, vuosikymmeniä. Vuonna 2014 ei-toivottujen henkilöiden häiriköintiin käytettiin rikollisten suosimaa tor-verkkoa. Rangaistukset olivat muodollisia, ja sen jälkeen on kiusaajille järjestynyt vastuutehtäviä yhdistyksestä.
Mahdollisuutta ajaa yhdistyksen kalustoa käytetään nuorten hallitsemis-, palkitsemis- ja syrjäyttämiskeinona. Turvallisuuskulttuuriin kytkeytyvän kaluston ajamisen tulisi tapahtua ainoastaan asiallisin tarpeellisuusperiaattein.
Vastuutehtäviin nostatetaan kokemattomia ihmisiä, joita voidaan ohjailla. Hallituksessa on useita nuoria jäseniä, ja hallituksen jäsen voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen hallituksen päätöksistä. Kun hallituksen toiminta on tällaista kuin se nyt on, miten inhimillistä on asettaa nuoria ihmisiä tällaiseen vaaraan?
Miten uskottavaa yhdistystoimintaa on, että hallitus joutuu käsittelemään sellaistakin kuin, että kuka hallituksen jäsen ehkä kivitti uintiretkellä yhdistyksen jäsentä ja kuka hallituksen jäsen vain katsoi vierestä?
Yhdistys tarvitsisi uuden alun
Mikään muu alan yhdistys ei ole katsonut tarpeelliseksi tällaista toimintakulttuuria. On Haapamäen Museoveturiyhdistyksen kaikkien jäsenien velvollisuus arvioida tämän vuoden aikana, tarvitseeko HMVY, vai olisiko aika tehdä johtopäätöksiä.
Meidän mielestämme yhdistys tarvitsisi jonkinlaisen siirtymäkauden hallituksen, jonka päätehtävä olisi normalisoida yhdistyksen toiminta uskottavuudeltaan samalle tasolle kuin muut alan yhdistykset. Tämän hallituksen ei tulisi olla vastuussa edellisten hallituksen ja yhdistyksen kulttuurin aikaansaamista sotkuista.
Muutoksen onnistuminen edellyttäisi myös yhdistykseen kehittyneen epänormaalin kulttuurin ja sitä edustavien henkilöiden väistymisen yhdistyksestä. Matka sivistyneeksi ja arvostettavaksi yhdistykseksi ei ole mahdollinen, mikäli yhdistyksen sisälle jää muutosta jarruttava osa.
Virheellisten huhujen torjumiseksi mainittakoon, että emme näitä asioita julkisesti käsittelemällä pyri yhdistyksen hallitukseen.